جوش فورجینگ سر به سر میلگرد ستون

جوش فورجینگ سر به سر میلگرد ستون

جوش فورجینگ سر به سر میلگرد روشی از اتصال دو میلگرد به یکدیگر است که یکی از کاربردهای مهم آن برای اتصال میلگردهای ستون سازه های ساختمانی می باشد. این روش که تاریخچه آن به سال 1930 باز می گردد در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن به کار گرفته می شود و در طول این سال ها ایمنی جوش فورجینگ سر به سر میلگرد، با روش های آزمون های گوناگون ارتقا یافته است و به همین دلیل برای ستون های ساختمان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

جوش فورجینگ سر به سر میلگرد روشی کاملا فیزیکی است و در آن از هیچ ماده سوم و شیمیایی استفاده نمی گردد که کیفیت آن مورد تردید قرار گیرد و یا زیاد و کم شدن ماده سوم، کیفیت جوش را تحت شعاع خود قرار دهد. در واقع می توان گفت این روش یک شیوه پیوند مولکولی در حالت جامد با جامد می باشد که در عین حال استحکام مناسبی داشته و برای ستون های پروژه های ساختمانی به کار گرفته می شود.

شیوه جوش فورجینگ سر به سر میلگرد ستون

در این روش کمی از دو سر میلگرد مورد استفاده برای ستون ساختمان را با دستگاهی کمی می برند. تا آلودگی ها و زنگ زدگی های احتمالی سر میلگرد برداشته شود زیرا ذره ای از زنگ زدگی و آلودگی بر سر میلگرد های مورد نظر موجب پایین آمدن کیفیت جوش فورجینگ سر به سر میلگرد می گردد. پس از این مرحله دو سر میلگرد مورد استفاده برای ستون را روبروی یکدگیر قرار داده.

با دستگاهی که به وسیله گاز فشار قوی تغذیه و سوخت رسانی می گردد. به قدری حرارت می دهند که دو سر میلگرد حالت خمیری پیدا نماید و نرم شود. در مرحله بعد دو سر میلگرد را با فشار هیدرولیکی به یکدیگر متصل می نمایند و فشرده می سازند. دو سر میلگرد با یک برجستگی به شکل یک گره به صورت سر به سر به یکدیگر متصل می گردد. به اصطلاح جوش فورجینگ شکل می گیرد.

فرآیند جوش فورجینگ سر به سر میلگرد ستون

این روند از حساسیت بالایی برخوردار می باشد و نیاز به دانش و مهارت دارد زیرا این امکان وجود دارد. که در تمامی مراحل ذکر شده به دلایل مختلفی چون شرایط جوی نامناسب، وزش باد و آلودگی های محیطی و عواملی دیگر، در طی فرایند جوش فورجینگ سر به سر میلگرد، اکسیداسیون اتفاق بیوفتد و زنگ زدگی در محل گره جوش به وجود بیاید و استحکام لازم را برای ستون نداشته باشد.

هر گونه وقفه در روند ذکر شده، چگونگی و کیفیت حرارت دهی، میزان خمیری شدن دو سر میلگرد و مواردی از این دست می تواند باعث کاهش کیفیت جوش فورجینگ سر به سر میلگرد ستون گردد. در صورتی که گره به وجود آمده شامل زنگ زدگی و ذرات اکسید شده باشد، استحکام و کیفیت لازم را برای به کار رفتن به عنوان ستون سازه های ساختمانی نخواهد داشت و باید تجدید گردد.

برای آنکه جوش فورجینگ سر به سر میلگرد با کیفیت پایین و مردود در ستون ها یا فونداسیون پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار نگیرد. آزمون های متعددی ایجاد گشته است. برخی از آن ها نیز طبق قوانین و مقررات ساختمان سازی کشورها از جمله ایران الزامی می باشد. این آزمون ها به وسیله سازمان استاندارد کشورهای بین المللی و ملی اعلام می گردد و لازم الاجرا می باشد.

ویژگی های جوش سر به سر میلگرد ستون

یکی از مهم ترین ویژگی های این روش که جزو مزایای آن نیز به حساب می آید. این نکته می باشد که در روش جوش فورجینگ سر به سر میلگرد، به این دلیل که میلگرد ها بر روی یکدیگر قرار نمی گیرند، پرتی وجود ندارد. و به همین دلیل میزانی حدود 20 تا 30 درصد که رقم قابل توجهی می باشد در مصرف میلگرد صرفه جویی می گردد. با توجه به رشد روز افزون قیمت میلگرد، در این روش هزینه پروژه های ساختمانی به میزان مطلوبی کاهش می یابد.

در این روش که یکی از کاربردهای اساسی آن در ستون ها می باشد، به این دلیل که از دستگاه های گوناگون برای حرارت دادن و اعمال فشار هیدرولیکی و مواردی از این دست استفاده می شود و برخی از این دستگاه ها تماما اتوماتیک نیز می باشند، از نیروی انسانی کمتری استفاده می شود.

استفاده کردن کمتر از نیروی انسانی برای جوش فورجینگ سر به سر میلگرد ستون، به معنی پایین آوردن هزینه استخدام نیروی انسانی در پروژه های سنگین و طولانی مدت می باشد. قابل توجه خواهد بود و کم شدن خطای نیروی انسانی که اجتناب ناپذیر می باشد.
در این روش جوش فورجینگ سر به سر میلگرد ستون، به دلیل کاهش مصرف میلگرد، هزینه های دیگری چون هزینه حمل و نقل نیز کاهش می باید و شیوه ای مقرون به صرفه می باشد.

جهت بالا بردن هر چه بیشتر ضریب ایمنی در این شیوه می توان از آزمون های مختلف و پیشرفته استفاده نمود.