دستگاه جوش فورجینگ

انجام عملیات فورجینگ و جوش سر و سر میلگرد ها، توسط یک دستگاه صورت می‌گیرد که دستگاه جوش فورجینگ نام دارد. استفاده از دستگاه جوش فورجینگ باعث می‌شود که برای فورجینگ میلگرد ها، نیروی انسانی کمتری به کار برده شود که این امر باعث کاهش هزینه ها و کاهش خطا ها می‌گردد. در پروژه های ساخت و ساز، یکی از پایه های اصلی آرماتور بندی می‌باشد که باعث مقاومت بالای بتن ها می‌گردد؛ در آرماتور بندی سازه ها، میلگرد ها نقش مهمی دارند که با فورجینگ آن ها به یکدیگر می‌توان آن ها را در پروژه ساخت و ساز به کار برد. از جمله کاربرد های میلگرد فورجینگ شده می‌توان به آرماتور بندی پل ها، سد ها، آپارتمان ها و … اشاره کرد.

دستگاه جوش فورجینگ

دستگاه جوش فورجینگ

روش جوش فورجینگ میلگرد ها یک روش غیر ذوبی می‌باشد که بدون نیاز به ذوب شدن سر به سر میلگرد ها، آن ها را به یکدیگر جوش داده و متصل می‌کند. استفاده از میلگرد های فورج شده توسط دستگاه جوش فورجینگ در ساخت سازه ها سبب می‌شود که در پایان کار، یک سازه نهایی مقاوم داشته باشیم که در برابر بلا های طبیعی و غیر طبیعی مقاوم باشد و پیش آمد خسارات جانی و مالی را کاهش دهد. عملیات فورجینگ میلگرد برای اولین بار به منظور افزایش استحکام و مقاومت ریل ها به کار برده شد و پس از آن به علت مزایایی که دارد، پا به عرصه صنعت گذاشت و گسترش یافت و امروزه به یک روش کاربردی و ضروری در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است.

دستگاه جوش فورجینگ

نحوه اجرای فورجینگ میلگرد

نحوه اجرای عملیات فورجینگ میلگرد توسط دستگاه جوش فورجینگ، با دو پارامتر فشار و حرارت صورت می‌گیرد و برای اجرای آن، به هیچ گونه واسطه یا نیروی برقی احتیاج نیست. برای اجرای فرآیند فورجینگ میلگرد، در ابتدا به صاف کردن سر به سر میلگرد ها به منظور حذف چربی ها، آلودگی، گرد و خاک، آلاینده و اکسید موجود بر سر به سر آن ها احتیاج است و ضروری است که سطح واکنش پذیر میلگرد ها به منظور واکنش پذیری بهتر و مقاومت بیشتر، در ابتدا توسط دستگاه های مخصوص، برشکاری شوند. پس از برشکاری سر به سر میلگرد ها با قرار دادن آن ها در گیره های خاص، آن ها را آماده برای حرارت پذیری و اعمال فشار می‌کنند‌؛ بدین گونه که حرارت ناشی از سوختن گاز اکسی توسین در محفظه موجود در مشعل، توسط مشعل به سر به سر میلگرد ها اعمال می‌شود و تا قبل از ذوب شدن کامل آن ها ادامه پیدا می‌کند. زمانی که سر به سر میلگرد ها به نقطه جوش برسند اما ذوب نشوند، یعنی انرژی فعالسازی آن ها به میزان لازم به دست آمده است و فرآیند اتصال به بهترین نحو ممکن صورت می‌گیرد. برای این امر اعمال یک فشار هیدرولیکی با درجه بالا احتیاج است تا بتواند ‏میلگرد ها را در مرکز مشترک آن ها به یکدیگر متصل نماید. پس از اعمال حرارت و فشار که میزان آن ها بر اساس قطر و اندازه دهانه میلگرد ها تعیین می‌گردد، میلگرد ها به یکدیگر فورج شده و جوش می‌خورند. پس از اجرای عملیات فورجینگ میلگرد ها توسط دستگاه جوش فورجینگ، می‌توان از آن‌ ها برای آرماتور بندی سازه های مقاوم و ایمن استفاده کرد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه جوش فورجینگ

از اجزای تشکیل دهنده دستگاه جوش فورجینگ می‌توان به دستگاه برش یا اره اشاره کرد که در ابتدای عملیات وظیفه دارد با صیقلی کردن سطح سر به سر میلگرد ها، باعث زدودن آلودگی‌ ها از آن ها شود و سطح میلگرد ها را برای جوش خوردن به یکدیگر، مناسب کند. میله های نگهدارنده، از اجزای دیگر تشکیل دهنده دستگاه جوش فورجینگ هستند که با ثابت نگه داشتن سر به سر میلگرد ها بر روی یکدیگر، انجام فرآیند حرارت دهی را ساده تر می‌کنند. این میله های نگهدارنده متحرک نیز هستند که در زمان اعمال فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ ها از اجزای دیگر دستگاه جوش فورجینگ هستند؛ کاربرد آن ها بدین گونه است: گاز استیلن و اکسیژن در دو پمپ جداگانه قرار دارند که به میزان لازم توسط شیر های کنترل به درون محفظه مشعل وارد شده و با هم واکنش می‌دهند.

واکنش گاز استیلن و اکسیژن منجر به سوختن شده و حرارت مورد نیاز برای خمیری کردن سر به سر میلگرد ها را در مشعل مهیا می‌کند. بر روی مشعل یک قطعه به نام نازل قرار گرفته که وظیفه انتشار شعله حرارت را به سر به سر میلگرد ها بر عهده دارد. پمپ یا محفظه فشار هیدرولیک نیز یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده دستگاه جوش فورجینگ می‌باشد که وظیفه آن، تنظیم و اعمال فشار لازم به منظور اتصال سر به سر میلگرد ها به یکدیگر و جوش خوردن آن ها می‌باشد. فشار اعمال شده به سر به سر میلگرد ها حاوی یک روغن هیدرولیک است که در یک مخزن جداگانه نگهداری می‌شود و به هنگام نیاز توسط شیر کنترل رها می‌گردد.