عملیات فورجینگ میلگرد

عملیات فورجینگ میلگرد، عملیاتی است که به جای اتصال میلگرد ها به یکدیگر به روش های اتصالی برای به کار بردن در ساخت و ساز های ساختمانی یا ساخت ریل ها، از روش فورجینگ میلگرد یا جوش سربه سر میلگرد ها استفاده می‌شود. استفاده از روش فورجینگ میلگرد در ساخت و ساز ها باعث می‌شود که سازه نهایی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد و در برابر عوامل مخرب و طبیعی مانند سیل و زلزله از بنا محافظت می‌نماید. عملیات فورجینگ میلگرد به علت بالا بردن استقامت بنا، در کشور های مختلف پیشرفته و زلزله خیز گسترش یافته است و نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارد. به‌ کاربردن عملیات فورجینگ میلگرد در ساخت و ساز به این دلیل نسبت به روش‌ های اتصالی دیگر پر کاربرد تر است که مزایای بیشتری نسبت به آن ها دارد و می‌توان گفت آسیب های احتمالی پیش آمده در اتصالات دیگر در این روش وجود ندارد و از نظر ایمنی و مقاومت، عملیات فورجینگ میلگرد در درجه اول قرار دارد.

عملیات فورجینگ میلگرد

عملیات فورجینگ میلگرد

نحوه عملیات فورجینگ میلگرد

عملیات فورجینگ میلگرد، یک روش متفاوت از دیگر روش های اتصال است؛ چرا که در آن از هیچ گونه عنصر واسطه ای برای اتصال میلگرد ها به یکدیگر انجام نمی‌شود. نحوه عملیات فورجینگ میلگرد بدین گونه است که در ابتدا دو سر میلگرد را با دو عدد میله نگهدارنده بر روی هم نگه داشته و توسط یک مشعل که فرآیند شعله دهی آن توسط گاز اکسی توسین درون محفظه آن صورت می‌گیرد، دو سر میلگرد را که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند را حرارت داده و تا زمانی که سر میلگرد ها به صورت کاملاً خمیری و آماده برای واکنش پذیری درآیند، فرآیند حرارت دهی ادامه پیدا می‌کند که مدت زمان آن بنابر قطر میلگرد ها تعیین می‌گردد. زمانی که انرژی فعال سازی در سر به سر میلگرد ها بر اثر حرارت دیدن به اندازه کافی به دست آید اما فرآیند ذوبی اتفاق نیفتد، با اعمال یک فشار هیدرولیکی بالا بر سر به سر میلگرد های قرار گرفته بر روی یکدیگر که میزان فشار وارده با قطر میلگرد ها متناسب می‌باشد، باعث انجام شدن یک فرآیند در فاز جامد شده و با اتصال میلگرد ها به یکدیگر، عملیات فورجینگ میلگرد صورت می‌گیرد. میلگرد ها پس از اتصال به یکدیگر در عملیات فورجینگ، آماده برای استفاده در ساخت و ساز های مهم ساختمانی و غیر ساختمانی می‌شوند و می‌توان از آن ها برای پروژه های ساخت سازه های مقاوم که ایمنی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده کرد.

مزایای عملیات فورجینگ میلگرد

از اصلی ترین مزایای عملیات فورجینگ میلگرد می‌توان به عدم به کار بردن واسطه ها به منظور جوشکاری سر به سر میلگرد ها اشاره کرد؛ برخلاف دیگر واکنش ها که در آن ها برای جوشکاری از موادی مانند پودر، الکترود و یا سیم استفاده می‌شود که باعث پیچیدگی فرآیند جوشکاری می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت برای انجام عملیات فورجینگ میلگرد، به هیچ گونه مواد اضافی احتیاج نیست و سر به سر میلگرد ها بدون واسطه به یکدیگر جوش می‌خورند.

از دیگر نکات مثبت عملیات فورجینگ میلگرد می‌توان به عدم احتیاج فرآیند به برق اشاره کرد که باعث می‌شود واکنش به سادگی صورت گیرد‌‌‌.

به علت عدم به کار بردن عناصر واسطه و ولتاژ برق برای انجام عملیات، هزینه انجام عملیات فورجینگ میلگرد نسبت به دیگر روش های جوشکاری و اتصال میلگرد بسیار پایین تر بوده و از نظر اقتصادی به صرفه تر می‌باشد؛ از آنجایی که میلگرد ها در ساخت و ساز نقش موثری دارند، از تعداد زیادی از آن ها برای پروژه های مختلف استفاده می‌شود که می‌توان گفت از آنجایی که هزینه آن ها کم است، استفاده از آن ها در تعداد زیاد به صرفه بوده و باعث بالا رفتن هزینه نهایی انجام پروژه نمی‌شود.

تولید میلگرد های فورجینگ شده به علت سهولت عملیات، با سرعت بالایی صورت می‌گیرد و می‌توان در زمانی کوتاه، تعداد بسیاری از میلگرد ها را به یکدیگر فورجینگ کرد و در ساخت و ساز به کار برد.

از آنجایی که برای انجام عملیات فورجینگ میلگرد از دستگاه مخصوص و منحصر به فرد آن استفاده می‌شود، می‌توان گفت که نیروی انسانی کمتری نسبت به دیگر روش های جوشکاری وجود دارد و این امر موجب می‌گردد احتمالات ناشی از خطا های انسانی به حداقل برسد و عملیات به صورت دستگاهی صورت گیرد.

عملیات فورجینگ میلگرد توسط مرکز تحقیقات ساخت و ساز به تایید رسیده و یک روش کاملاً استاندارد می‌باشد.

از نقاط قوت انجام عملیات فورجینگ میلگرد نسبت به دیگر روش های جوشکاری و اتصال میلگرد ها می‌توان به صرفه جویی و کاهش مصرف میلگرد ها در این فرآیند اشاره کرد که باعث صرفه اقتصادی در فرآیند جوشکاری و سبکی وزن میلگرد ها می‌شود. با کاهش وزن میلگرد ها می‌توان نقاط ثقل مورد نیاز را نیز کاهش داد و وزن نهایی سازه را پایین آورد؛ این امر موجب افزایش مقاومت و استحکام سازه در کنار وزن کم آن می‌گردد.