شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد

شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد

شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد از جمله معایب جوشکاری فورجینگ می باشد که در برخی از موارد اتفاق می افتد. از آن جایی که محل به کار بردن میلگردهایی که به صورت جوش سر به سر و فورجینگ به یکدیگر متصل شده اند، در فونداسیون ها و ستون ها می باشد، شکنندگی جوشکاری باعث کاهش ایمنی و امنیت سازه خواهد بود و باید از دور خارج گردند. شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد باعث مردود بودن جوش مورد نظر جهت استفاده در سازه می شود.

جوشکاری جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ روشی قدیمی می باشد که در دنیا و در ایران همچنان مورد استقبال سازندگان سازه های می باشد و دلیل آن قیمت مناسب و صرفه جویی در هزینه های نهایی پروژه ها و پایین آوردن و کاهش مصرف میلگرد ها در پروژه های ساختمانی می باشد. استفاده از جوشکاری جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ علاوه بر هزینه مقرون به صرفه موجب کاهش وزن سازه ها نیز می گردد. ولی نکته ای که استفاده از این روش را با احتیاط فراوان همراه می سازد، شکنندگی بعضی از موارد می باشد که ایمنی سازه ها را با چالش مواجه می سازد.

دلایل شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد

جوشکاری جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ اگر در شرایط استاندارد و با رعایت تمامی نکات فنی و ایمنی انجام نگیرد، موجب شکنندگی و ناپایداری اتصال دو سر میلگرد می گردد. ژاپن یکی از پر کاربرد ترین کشورها از روش جوش فورجینگ می باشد که از این روش برای مقاوم سازی سازه های خود استفاده می نماید. در یکی از مراحل ابتدایی استفاده از روش جوشکاری جوش سر به سر میلگرد در این کشور، سازه هایی که پس از زلزله تخریب شده بودند، بررسی شده و با شکنندگی اتصالات مواجه شدند.

در چنین مراحلی آزمون های متعددی جهت تست مقاومت و استحکام جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ پیش بینی شده و تصویب شده و در قوانین و مقررات لازم جهت به کار بردن این روش گنجانده شده است تا از شکنندگی اتصالات جلوگیری نماید.

عواملی که به صورت کلی باعث شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد می شوند، عبارت هستند از این موارد: دو سر میلگرد پیش از انجام فورجینگ و اتصال برش داده نشده اند و بر روی سر آن ها، له شدگی، خلل و فرج، زنگ زدگی، ناصافی وجود دارد و تمامی این موارد می تواند موجب شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد گردد.

عوامل شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد

مورد دیگری که در این موارد می تواند باعث ضعف در اتصال شود، استفاده از دستگاه برشی مانند فرز برای بریدن دو سر میلگرد می باشد که سبب شکنندگی جوشکاری جوش سر به سر میلگرد می گردد. زیرا برای برش سر میلگرد ها تنها باید از برش سرد استفاده نمود.

از دیگر عوامل شکنندگی جوشکاری سر به سر میلگرد، نرسیدن دو سر میلگرد به دمای مناسب و خمیری شدن است زیرا در این حال اتصال دو سر همراه با پیوند مولکولی نخواهد بود. برای ایجاد یک اتصال محکم و استوار بین دو سر میلگرد نیاز به حرارت دادن مستمر به دو سر میلگرد در دمایی بین 1200 تا 1250 درجه سانتیگراد می باشد.

عامل دیگری که ایجاد خلل و فرج و شکنندگی در نقطه اتصال می نماید، شرایط محیطی نامناسب، آب و هوای نامساعد و استاندارد نبودن بستر این کار می باشد زیرای سبب ایجاد اکسیداسیون یا زنگ زدگی در نقطه اتصال می نماید. این عوامل به همراه عوامل دیگر سبب شکنندگی جوشکاری فورجینگ می گردد.

تشخیص شکنندگی جوش سر به سر میلگرد

از گذشته تا امروز راه حل ها و آزمون های فراوانی برای تشخیص وجود ضعف و شکنندگی در نقطه اتصال فورجینگ می باشد. این تست ها به دو دسته کلی تخریبی و غیر تخریبی تقسیم می گردند. در دسته تست های تخریبی از روش هایی چون خمش میلگرد، کشش میلگرد از دو سمت، برش میلگرد از محل اتصال استفاده می شود که همراه با تغییر شکل محصول خواهد بود و دیگر قابل استفاده نیست.

در دسته دیگر تست های میزان شکنندگی جوش سر به سر میلگرد که غیر تخریبی می باشد از دستگاه های پیشرفته استفاده می شود و بدون آن که تغییر یا فشاری بر روی میلگرد های متصل شده، اعمال شود، به کمک دستگاه های مجهز و مدرن کیفیت جوشکاری بررسی می گردد.

یکی از این روش ها، تست اولتراسونیک می باشد که به کمک امواج مافوق صوت انجام می گیرد و با تابش امواج به محل جوش، استحکام و کیفیت آن ارزیابی می گردد.در صورتی که تمامی شرایط استاندارد و موارد ایمنی در انجام جوشکاری فورجینگ رعایت شود، نتیجه دارای ایمنی بالا و استحکام مناسب خواهد بود و با انجام تست های استاندارد می توان از کیفیت نتیجه نهایی آگاه شد.

جهت انجام جوش سر به سر میلگرد با قیمت مناسب و کیفیت بالا با این مرکز تماس حاصل فرمائید. ایمنی پروژه ها در اولویت این مجموعه می باشد.