صرفه اقتصادی فورجینگ سر به سر میلگرد

صرفه اقتصادی فورجینگ سر به سر میلگرد

صرفه اقتصادی فورجینگ سر به سر میلگرد یکی از دلایل استقبال از این روش اتصال میلگرد ها به یکدیگر می باشد. پروژه های ساختمانی با روندی صعودی در حال گسترش هستند و جهت تحکیم بنای خود از مصالحی چون میلگرد ها استفاده می نمایند. میلگرد ها برای اینکه بتوانند موجب تقویت استحکام و مقاومت بنا شوند باید با یکدیگر در پیوند بوده و شبکه ای فولادی را درون بتن تشکیل دهند.

اتصال میلگردها با یکدیگر از روش های گوناگونی انجام می گیرد که هر کدام طرفداران خود را داشته و مزایا و معایب گوناگونی دارند. یکی از این روش های برای جوش سر به سر میلگرد، جوش فورجینگ می باشد که بی اغراق و بی تردید بزرگترین مزیت آن صرفه اقتصادی نسبت به روش های دیگر می باشد.

امروزه برای بسیاری از شرکت های ساختمانی و سازندگان پروژه های ساخت و ساز، صرفه اقتصادی اهمیت فراوانی دارد و تمامی جوانب را بررسی می نمایند تا در کنار ایمنی، زیبایی و جوانب دیگر، پروژه از لحاظ صرفه اقتصادی نیز توجیه مناسبی داشته باشد. وجود صرفه اقتصادی در پروژه های ساختمانی به روند کار سرعت عمل می بخشد و نیازی به صرف زمان های طولانی برای تأمین بودجه نخواهد بود و به همین دلیل امتیاز مطلوبی برای این روش می باشد.

دلایل صرفه اقتصادی جوش فورجینگ

در این روش جوش سر به سر میلگرد بر اساس تخمین ها و پژوهش های انجام شده، مصرف میلگرد عددی بین 20 تا 30 درصد نسبت به روش هایی مانند اتصال مکانیکی و آرماتور بندی یا روش همپوشانی، کاهش پیدا می کند. از آن جایی که متریال به کار رفته در میلگرد، فولاد می باشد و قیمت میلگرد با توجه به نوسانات اقتصادی دچار اوج و فرود می گردد و نرخ افزایش ارز بر روی آن تأثیر مستقیم می گذارد. قیمت میلگرد نیز پیوسته در حال افزایش می باشد و 20 تا 30 درصد کاهش مصرف میلگرد در یک پروژه متوسط یا بزرگ ساختمانی، نرخ قابل توجهی می باشد که قابل چشم پوشی نمی باشد.

دلیل دیگر صرفه اقتصادی روش جوش فورجینگ، کاهش هزینه های حمل و نقل و جابجایی میلگردها می باشد و همچنین حذف هزینه های ناشی از به کار گیری نیروهای انسانی جهت اتصال میلگردها به یکدیگر می باشد.

در روش های دیگر نظیر جوش مکانیکی و آرماتوربندی و یا روش همپوشانی، کارها از صفر تا صد توسط نیروی انسانی انجام می گیرد که هزینه های زمانی و مالی فراوانی در بر خواهد داشت. در حالی که در روش جوش فورجینگ یا سر به سر میلگرد، کارهای به وسیله اپراتور و دستگاه جوش فورجینگ انجام می گیرد و سرعت عمل بسیار بالایی دارد. که این سرعت عمل در این روش به معنی کاهش زمان به کار گیری از نیروی انسانی و هزینه های جانبی می باشد و صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

صرفه اقتصادی فورجینگ سر به سر میلگرد ساختمان

علاوه بر موارد گفته شده امروزه دستگاه هایی برای جوش فورجینگ تولید و به بازار شده است که تمامی مراحل کار را به صورت تمام یا نیمه اتوماتیک انجام می دهد که با وجود هزینه ای که جهت خرید یا به کار گیری از دستگاه صرف می شود، صرفه اقتصادی بالایی برای پروژه های ساختمانی خواهد داشت.

در روش جوش فورجینگ یا سر به سر میلگرد، از میلگردهایی با طول های گوناگون که در روش های دیگر غیر قابل مصرف خواهند بود، می توان استفاده کرد و بازیابی میلگردها انجام خواهد گرفت و دور ریز کمتری خواهد داشت که دلیل دیگری برای صرفه اقتصادی این روش می باشد.

مزایای جوش فورجینگ سر به سر میلگرد

صرفه اقتصادی تنها دلیل استفاده از روش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد نمی باشد. این روش دارای مزایای بیشتری نیز می باشد که استفاده از آن را در اولویت بسیاری از سازندگان پروژه های ساختمانی قرار داده است.

یکی از مزایای استفاده از روش جوش فورجینگ سر به سر میلگرد، کاهش وزن سازه ها می باشد. از آن جایی که در این روش از میلگرد های کمتری نسبت به روش های دیگر مانند همپوشانی استفاده می گردد، وزن سازه ها نیز کاهش می یابد. زمانی که وزن سازه ساختمانی پایین بیاید، نیروی ثقلی کمتری به آن وارد می شود و زمانی که نیروی ثقلی کمتری به سازه وارد شود، امکان ریزش آن در طی اتفاقی مانند زلزله، کمتر خواهد بود و این به معنی ایمنی بالاتر می باشد.

همچنین در روش جوش فورجینگ یا سر به سر میلگرد، به دلیل کاهش به کار بردن نیروی انسانی در انجام اتصالات، خطاهای انسانی نیز کمتر خواهد بود و خطای کمتر به معنی ایمنی بالاتر خواهد بود.

درست است که صرفه اقتصادی روش فورجینگ سر به سر میلگرد نسبت به سایر روش ها بالاتر می باشد، ولی نباید کیفیت کار را فدای صرفه اقتصادی نمود و باید از دستگاه مرغوب و تست های کنترل نقطه اتصال جوش فورجینگ سر به سر میلگرد استفاده نمود تا میزان استحکام و مقاومت نتیجه کار را ارزیابی نمود و از ایمنی کار اطمینان حاصل پیدا کرد.