جوش سر به سر

جوش سر به سر

در صنعت، برای اتصال دادن قطعات به یکدیگر و ساختن سازه هایی مانند جاده، پل، آسمان‌ خراش، نیروگاه، روبات و …، از روش جوش دادن قطعات به یکدیگر استفاده می‌کنند. جوش دادن به دو صورت انجام می‌گیرد: جوش دادن ذوبی و جوش دادن غیر ذوبی؛ برای انتخاب نوع جوش دادن برای انجام فرآیند، باید نوعی را انتخاب کرد که دارای صرفه اقتصادی باشد و قدرت انجام فرآیند را بالا ببرد.

جوش غیر ذوبی، خود در چند نوع صورت می‌گیرد که یکی از آن ها، جوش سر به سر می‌باشد. در صنعت جوشکاری از روش جوش سر به سر بسیار استفاده می‌شود که علت آن، مزایای فراوان آن می‌باشد. در روش جوش سر به سر، قطعات در فشار و حرارت بالا به یکدیگر جوش می‌خورند که با توجه به اختلاف در مقدار فشار و نحوه حرارت دادن، جوش در سه نوع اصطکاکی، مقاومتی و جرقه ای صورت می‌گیرد. اجرای جوش سر به سر، توسط گروه صنعتی کیهان ابزار مبنا، با قیمتی مناسب در سراسر ایران انجام می‌شود.

اجرای جوش سر به سر

جوش سر به سر، بدین صورت انجام می‌گیرد که قطعاتی که با یکدیگر دارای سطح یکسانی هستند را در دستگاه قرار داده و به آن ها گیره هایی وصل می‌کنند. این گیره ها رسانا بوده و جریان را از خود عبور می‌دهند. دستگاه جوش سر به سر، جریان لازم را از قطعات عبور داده تا فرآیند جوشکاری صورت گیرد. تمامی قسمت هایی از دو قطعه که در دستگاه قرار می‌گیرند و با یکدیگر در تماس هستند، در فرآیند جوش سر به سر شکل ظاهری خود را از دست داده و پس از اتمام فرآیند به یکدیگر جوش خورده و مجدداً شکل می‌گیرند.

مزایای جوش سر به سر

در فرآیند جوشکاری، برخی از آلیاژ ها هستند که آن ها را نمی‌توان با روش جوشکاری ذوبی جوش داد‌. جوش سر به سر، جوشکاری این آلیاژ ها را امکان پذیر کرده است.

در جوش به سر به سر، خواص قطعات از بین نمی‌روند و به حالت اولیه خود حفظ می‌گردند. اما در روش جوش دادن ذوبی ممکن است برخی خواص از بین برود.

زمان اجرای فرآیند جوش سر به سر، در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گیرد؛ می‌توان گفت انجام این فرآیند از نظر زمانی، دارای صرفه جویی بهینه می‌باشد.

انجام دادن فرآیند جوش سر به سر، فرآیند دردسر سازی نیست و نیاز به تخصص خاصی ندارد. اجرای این فرآیند، به سادگی صورت گرفته و کنترل می‌گردد.

دستگاه جوش سر به سر، دستگاه پیچیده ای نیست و به هزینه زیادی برای نگهداری نیاز ندارد؛ می‌توان این دستگاه را با هزینه محدود و صرفه اقتصادی نگه داشت.