مزایای جوش سر به سر میلگرد

مزایای جوش سر به سر میلگرد

میلگرد ها برای اتصال به یکدیگر راه های مختلفی دارند که از جمله آن ها می‌توان به ‏اورلپ، کوپلر و فورجینگ اشاره کرد که در ادامه آن ها را شرح می‌دهیم: روش اتصال میلگرد ها به یکدیگر از روش اورلپ، بدین گونه است که میلگرد ها توسط سیم بر روی یکدیگر به هم بسته و متصل می‌شوند و قابلیت تغییر پذیری نیز دارند؛ این روش به روش هم پوشانی میلگرد ها نیز شناخته می‌شود. روش اتصال میلگرد ها به یکدیگر از روش مکانیکی کوپلر، بدین گونه است که میلگرد ها توسط کوپلر ها که قطعاتی اتصال دهنده هستند، به یکدیگر کوپل شده و متصل می‌گردند. اما روش اتصال میلگرد ها به یکدیگر از روش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد، روش اتصالی است که بدون نیاز به عناصر یا اجزای واسطه به منظور اتصال دادن میلگرد ها به یکدیگر و بدون نیاز به نیروی خاصی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت مزایای بسیاری دارد.

مزایای جوش سر به سر میلگرد

مزایای جوش سر به سر میلگرد

احتمال خطا و رخ داد مشکل در روش فورجینگ بسیار کمتر از روش های کوپلر و اورلپ می‌باشد و می‌توان از آن ها برای ساخت سازه های مستحکم و مقاوم استفاده کرد. استفاده از میلگرد ها و نوع اتصال آن ها به یکدیگر در آرماتور بندی سازه ها، به این دلیل مهم می‌باشد که باید در برابر نیرو های کششی، فشاری، خمشی و پیچشی مقاوم باشد و باعث آسیب دیدن بتن ها نشود. برای فورجینگ میلگرد ها و جوش سر به سر آن ها از دستگاه استفاده می‌شود که کار کردن با دستگاه فورجینگ میلگرد، نیاز به آموزش دیدن و دارا بودن مهارت دارد. از طرفی نیز می‌توان گفت به علت عدم به کارگیری عناصر واسطه و نیرو های خارجی، عملیات جوش سر به سر میلگرد ها فرآیندی ساده است و مدت زمان انجام آن کوتاه می‌باشد. همچنین به علت ساده بودن فرآیند و استفاده از دستگاه که باعث کاهش استفاده از نیروی انسانی می‌گردد، هزینه کمتری نسبت به دیگر روش های کوپلر و اورلپ دارد.

مزایای جوش سر به سر میلگرد

مزایای فورجینگ میلگرد

فورجینگ میلگرد به علت مزایایی که دارد، در کشور های مختلفی گسترش یافته و از واجبات در ساخت و ساز ها به شمار می‌رود‌. روش اتصال میلگرد ها با روش جوش سر به سر میلگرد، باعث افزایش کیفیت و بهبود مقاومت آن ها در برابر عوامل مختلفی می‌شود که می‌توانند باعث آسیب رساندن به سازه شوند. میلگرد ها را به علت کوتاهی ارتفاعی که دارند به یکدیگر جوش می‌دهند تا بتوانند از آن ها برای آرماتور بندی های مختلف، مانند ساختمان، ریل، پل، آپارتمان ها و …، استفاده کنند. از جمله مزایای فورجینگ میلگرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده مجدد از ضایعات یا بازمانده‌ های فورجینگ میلگرد که به پرت شناخته می‌شوند، می‌تواند یک مزیت به شمار رود که باعث صرفه جویی در مصرف میلگرد می‌شود؛ همچنین در روش فورجینگ، شاهد کاهش یا حذف پرتی اورلپ ها هستیم که در ادامه آن را بیشتر شرح می‌دهیم.

صرفه جویی اقتصادی در فورجینگ سر به سر میلگرد ها که علت آن، ساده بودن فرآیند، استفاده از دستگاه، عدم به کار بردن نیروی انسانی به تعداد فراوان، عدم استفاده از عناصر واسطه، عدم نیاز به نیروی خارجی و …، می‌باشد؛ با توجه به کاربرد میلگرد ها در آرماتور بندی سازه ها، برای انجام گرفتن یک پروژه به تعداد فراوانی میلگرد فورجینگ شده نیاز است که به صرفه بودن اقتصادی آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

نقطه مشترک سر به سر میلگرد ها که با عملیات فورجینگ به یکدیگر متصل می‌شوند، پس از جوش خوردن از استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به سطح های دیگر میلگرد برخوردار هستند.

کاهش پرتی اورلب میلگرد ها

منظور از کاهش پرتی اورلپ میلگرد ها، نحوه عملیات فورجینگ میلگرد می‌باشد که در آن با جوش خوردن سر به سر میلگرد ها، پرت به میزان بسیار کمی به وجود می‌آید که قابلیت استفاده مجدد در جوشکاری را نیز دارد. همچنین در روش جوش سر به سر میلگرد ها، نقاط هم پوشانی میلگرد ها نیز به میزان چشم گیری کاهش می‌یابد. کاهش پرتی اورلپ در جوش سر به سر میلگرد ها باعث صرفه جویی در مصرف میلگرد شده و مصرف آن را تا میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. در تناسب با کاهش مصرف میلگرد ها، وزن آن ها کاهش یافته و در نهایت باعث کاهش وزن سازه نهایی می‌گردد؛ کاهش وزن سازه در کنار مقاومت بالای آن، یعنی بهبود عملکرد ساختمان سازی که با فورجینگ میلگرد ها امکان پذیر می‌شود. با جوش سر به سر میلگرد ها دیگر نیازی به کاهش طول میلگرد ها به منظور کاهش پرتی حاصل نیست و می‌توان بدون کوتاه کردن میلگرد ها و در نهایت کاهش مقاومت آن ها، میلگرد ها را به یکدیگر متصل کرد. از نتایج دیگری که کاهش پرتی اورلپ میلگرد ها در فورجینگ میلگرد دارد، می‌توان به ارتباط بهتر بتن با میلگرد ها و عبور آسان تر ذرات بتن از شبکه آرماتوری اشاره کرد. کاهش پرتی اورلپ ها در روش جوش سر به سر میلگرد، از مزایای این روش به شمار می‌رود که آن را نسبت به روش های دیگر، پر کاربرد تر می‌کند.